De belastingverhoging op bedrijfswagens is een feit en komt met de minuut dichterbij. De BPM in de wereld van voertuigen wint momenteel in een razendsnel tempo aan bekendheid.
De aankoopprijs van een nieuwe personenauto of motor bestaat voor een deel uit BPM: de Belasting van Personenauto’s en Motorfietsen. Deze BPM belasting berekent de overheid volledig op basis van de CO2-uitstoot. Bij bedrijfsauto’s, motoren en campers wordt de BPM als vanouds nog berekend op basis van de catalogusprijs en brandstof.
CO2-uitstoot
De opbouw van het BPM tariefstelsel
Op dit moment zijn alleen auto’s die geen CO2 uitstoten, zoals een volledig elektrische auto’s, vrijgesteld van BPM.
Het tariefstelsel begint met een starttarief. Vervolgens wordt in verschillende schijven voor elke gram CO2-uitstoot een tarief in rekening gebracht. Per schijf wordt er een ander BPM bedrag gerekend. Auto’s met een dieselmotor krijgen een extra variabele dieseltoeslag. Voor elke gram CO2-uitstoot boven een bepaalde grenswaarde wordt een bedrag in rekening gebracht.
Binnen het BPM tariefstelsel wordt onderscheid gemaakt tussen conventionele auto’s en semi-elektrische modellen (de plug-in hybrides oftewel PHEV’s).
Conventionele auto:
- Starttarief € 440
- Er zijn vijf tariefschijven
- CO2-grenswaarden:
- eerste schijf: 1 t/m 80 g
- tweede schijf: 81 t/m 104 g
- derde schijf: 105 t/m 145 g
- vierde schijf: 146 t/m 161 g
- vijfde schijf: alle uitstoot boven de 161 g/km CO2
- De tarieven per gram CO2-uitstoot:
- eerste schijf: € 2 per gram
- tweede schijf: € 76 per gram
- derde schijf: € 167 per gram
- vierde schijf: € 274 per gram
- vijfde schijf: € 549 per gram
Semi-elektrische auto, PHEV:
- Geen starttarief
- Drie tariefschijven in plaats van vijf
- De CO2-grenswaarden liggen een stuk lager dan bij conventionele aandrijving:
- eerste schijf: 1 t/m 34 g
- tweede schijf: 35 t/m 60 g
- derde schijf: alles boven de 60 g/km CO2
- De tarieven per gram CO2 liggen hoger:
- eerste schijf: € 28 per gram
- tweede schijf: € 100 per gram
- derde schijf: € 239 per gram
De toekomst van BPM
Auto’s die geen CO2 uitstoten, zijn tot en met 2024 vrijgesteld van BPM. Vanaf 2025 is het plan dat volledig elektrische auto’s ook BPM gaan betalen in de vorm van een vaste voet ter hoogte van € 200. Die van conventionele auto’s wordt met € 200 verhoogd naar € 640.
BPM tarief voor PHEV’s
Vanaf 1 januari 2025 moeten nieuwe typen auto’s voldoen aan de ‘Euro 6e-bis’ norm. Voor nieuwe typen PHEV’s betekent dit dat de CO2-uitstoot anders (meer realistisch) berekend gaat worden. In de nieuwe berekening wordt er minder elektrisch en meer fossiel gereden, wat een hogere CO2-uitstoot tot gevolg heeft.
Nieuwe PHEV’s met een typegoedkeuring van voor 1 januari 2025 hoeven echter pas op 1 januari 2026 aan de ‘Euro 6e-bis’ norm te voldoen. Tot die datum houden ze de lage CO2-uitstoot, berekend volgens de oude ‘Euro 6e’ norm.
Dit betekent dat er vanaf 1 januari 2025 twee soorten PHEV’s, met hoge en lage CO2-uitstoot berekening, naast elkaar op de markt komen. De vraag is of de BPM op dezelfde manier berekend gaat worden. In de Voorjaarsnota staat dat er met de komst van de ‘Euro 6e bis’ norm geen aparte tarieftabel voor PHEV’s meer nodig zou zijn. We verwachten hier met Prinsjesdag meer duidelijkheid over te krijgen.
BPM voor bestelauto’s
Vanaf 1 januari 2025 wordt de BPM op bedrijfsbussen en andere grijs kenteken auto’s berekend op basis van de CO2-uitstoot. Voor ondernemers vervalt dan ook de vrijstelling BPM.
Via onderstaande link , vindt u een BPM calculator, waarmee u de actuele (rest) BPM op basis van kenteken kunt berekenen.
https://www.vwe.nl/bpm-calculator-doorverkoop
De gevolgen van het vervallen van de BPM vrijstelling
Het ondernemerschap in Nederland wordt steeds uitdagender door toenemende kosten en veranderende regelgeving bij de Belastingdienst.
Deze ontwikkelingen hebben aanzienlijke financiële gevolgen voor bedrijven, vooral met betrekking tot mobiliteit en duurzaamheid.
Twee recente beleidsveranderingen hebben bijzonder veel impact:
-Vervallen BPM-vrijstelling voor nieuwe bedrijfsbussen in 2025
-Verplichting van een C-rijbewijs(vrachtwagen rijbewijs) voor bestuurders van elektrische bedrijfsbussen
Door het vervallen van BPM vrij rijden worden (de meeste) bedrijfsbussen aanzienlijk duurder!
De prijzen voor nieuwe bedrijfsbussen stijgen in 2025 met 35%, wat neerkomt op gemiddeld zo’n €11000,- per bedrijfsauto.
Met het oog op de toekomst zien we dan ook een aanzienlijke stijging in de aanschaf hiervan.
Dit alles heeft, gezien de schaarste die ontstaat, ook gevolgen voor de prijs van gebruikte auto’s.
Het is dus slim om voortijdig de afweging te maken om uw bedrijfsbus of wagenpark eerder dan voorgenomen te vernieuwen of uit te breiden.
Hiermee voorkomt u onnodig hoge extra kosten.
Wil jij als ondernemer ook bewust inspelen op deze veranderingen en daarmee de kosten beheersbaar houden?
Neem dan contact op met een van onze lease specialisten.